Thailand: Matfrossa

Jag älskar mat! Mycket av min hemlängtan här associeras till mat. I Salavan är det rätt svårt att vara vegetarian. De stoppar fisksås i allt. Så min mest användbara fras på Lao är: Baw sai nam paa = utan fisksås. Thailändskan är ju väldigt lik Lao så under semsestern blev det Mai sai nam paa istället. Så precis som i fält blir det mest gröna bladgrönsaker och ris i Salavan. Men det är ju sjukt tröttsamt så nu har jag hittat ett ställe där jag kan få omelett baw sai nam paa. Men det börjar nu också bli lite enformigt. Så ni kanske förstår att jag tar varje chans jag får till att äta pizza när jag är i Pakse... Och i Thailand hade jag gått upp 2 kg, men det kanske inte är så konstigt:



Sophie hade tagit med sig kanelgifflar till mig. Den påsen försvann snabbt!




Swensen's hade rätt goda grejer! Här råkade jag (ja faktiskt) få en shot med varm chokladfudge. Mumsigt värre!



Ännu ett besök på Swensen's. Banana split! Lovely!



American style med cherries! Och the american style märkte man även på en del av klientelet på Swensen's, om ni förstår vad jag menar. Och det är synd att se att många barn är överviktiga. Övervikt bland barn ökar i Thailand.



Klart vi skulle på Häagen Dazs också! Alla kedjor skulle avklaras! Kenneth smaskar på en banana split. Jag åt cheesecake-glass som jag inte ätit sedan jag bodde i Nice (var ofta på Häagen-Dazs där och ville återuppleva denna magiska smakharmoni...).


 
Obligatoriskt besök på Pizza Company! Tror jag har täckt mitt kalciumbehov för flera månader efter all den där osten.




Lite nerkylning på Starbucks (kanske blir lite för mycket reklam här i bloggen nu när jag nämner alla dessa kedjor...). Iskaffe och ischoklad! De använde Alpro sojamjölk och jag frågade snällt om jag fick köpa lite med mig hem men tyvärr... Sojamjölken, både i Thailand och Laos, är så söt och innehåller dessutom mjölkplulver så den är inte så god.



Lite skräckfilms-varning här (enligt Kenneth)! Vi beställde bananpankaka. På något sätt gick det hela lite överstyr...


 
....vet inte vad som hände men plötsligt drabbades vi av en obotlig skrattsjuka (precis som vanligt när de gäller oss).




Ännu hade det inte blivit några lyxiga drinkar så jag beställde en Banana Daquiri (eller daguiLi som thai-bartendern sa). Den var sådär. Och glaset var väl inte heller det snyggaste.



Sophie höll sig till Chang-beer istället. Jag saknade faktiskt Beerlao en aning...

Kommentarer
Postat av: Sujeela

Ingen mer glass och pizza för mig...nu är det sund mat som står på handlelistan ;) Har fått lite mage som jag måste göra normal igen! Men du behöver nog all osund mat du kan få tag i för att få i dig näring, tror dom 2 kilona rasar av ganska fort om du lever på ormbunke och ris i fält! Puss

2009-05-07 @ 18:41:34
URL: http://kenzosplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0