Glamour i bushen

Fredag, finally! Det har varit en seg dag med mycket hjärncells-aktivitet. Efter jobbet ska jag och Noi, en tjej på kontoret, åka och fixa naglarna på en "salong". Kostar ynka 7 kronor. Dags för lite glamour i bushen! Har inte använt smink sedan den 14 februari...

Regnsäsongen är igång och det är både bra och dåligt. Dåligt är såklart att det är en jädrans lervälling överallt. För en cyklist som jag (typ den enda här i krokarna) är det en utmaning att hålla sig hel (kan slira) och ren (lerstänk). Kanske borde överväga att köra motobike i alla fall. Bra är att om det kommer skyfall på lunchen så kan vi tyvärr inte åka tillbaka till kontoret utan måste stanna hos kaffegumman någon halvtimma extra.

Noi, min nya nagelkompis, är inneboende hos oss tillfälligt. Hon är nyss förflyttad hit till Salavan från kontoret i Pakse som ska stängas ner. Noi är admin assisstant och har koll på allt. Det var även hon som hjälpte mig att komma till sjukhuset i Thailand den där hemska dagen i mars. Idag har hon skickat iväg mitt pass upp till huvudkontoret i Vientiane som sedan ska vidare till immigration office så att jag äntligen kan få mitt arbetsvisum/multiple entry visa. Passar ju bra nu när jag snart ska åka hem...  Igår lagade Noi god veggie lao-mat till mig och fy tusan vad hett det var. Mina smaklökar är de klenaste i hela landet.  Noi och HJ tyckte inte alls det var starkt. Chilin tog nog kål på alla mina baciller för idag känner jag mig friskare.

Och fälttrippen den 15 juni är inställd så nu dröjer det till början av juli innan det blir dags för fält igen. Då kommer jag antagligen att åka till den fattigaste och svåraste zonen i Salavan och Sekong (den andra provinsen som WFP också arbetar i). Det är samma distrikt (Kaleum) som jag åkte till första gången då jag fick vandra en hel vecka. Men nu ska vi till ännu värre delar av detta distrikt. Eftersom denna zon ligger precis vid gränsen till Vietnam så måste vi först korsa gränsen i en annan Lao-provins över till Vietnam för att därifrån vandra inåt mot Laos igen. Och det kommer regna regna regna regna. Och blodiglar kommer att regna över mig. Myggor kommer att bita mig. Jag kommer att gråta. Jag kommer inte kunna äta ordentligt på en vecka. Jag kommer att gråta igen. Men jag kommer att klara det. Det blir min grande finale! Kanske ska se till att den blir någorlunda glamorös. Det får bli ett besök på nagelsalongen innan jag beger mig till dödszonen...


Lao-middag i huset. Noi till vänster och HJ till höger. Jag svepte en liter vatten på 10 minuter för att släcka elden i min mun.

Kommentarer
Postat av: Monica

Nagelkompis och stödjare, sminkning, skratt, bakterieutdrivning, kaffegumma och där till ute- (inne)regnad från kontoret. Riktiga höjdpunkter! Passa på o njut så länge du kan.

Puss o kram

2009-05-29 @ 12:43:37
Postat av: katarina

Gumman! Trodde jag tränat dina smaklökar! Jag brukar ju få för mycket av den där chilin i mina grytor. Så jag förstår att det var eld ni åt. Tuff inställning till dödszonen tycker jag. Övertygad om att du klarar den, men, vill du utsätta dig? Fast det blir ju verkligen en grande final. Inte en spindel eller groda i Forsle kommer att få dig att lyfta på ögonbrynet! tusen kramar

2009-05-29 @ 16:06:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0