Be en bön för bönan

I Thailand fick jag en typisk GB-glass med hela kidneybönor i. Det verkar vara vanligt att stoppa bönor i sötsaker här. Detta gäller även yoghurt. Förra veckan såg jag en yoghurt här i Salavan med kidneybönor och lotusfrö. Vågar jag prova…?
Om detta var i Sverige skulle glassen/yoghurten/whatever med största sannolikhet få någon typ av GI-märkning eller fiber-hyllning... När vi ändå snackar bönor så kommer här dagens tips:
  • istället för vatten kan mixade kidneybönor (+lite vatten, annars blir det en tjock seg hummus) användas som degvätska i matbrödet. Litet tillskott av protein och nyttiga fibrer!
Och apropå hummus kom jag nu på dagens tips nr 2:
  • en trevlig sommarhummus (som ska passa bra till nypotatis) får du till genom att ta ersätta persiljan med dill och även tillsätta färsk hackad chili. Tack Katarina för tipset (som experimenterade fram denna hummus i helgen)!
Så kort och gott: Mer baljväxter åt folket! (Men Asien, ni kan skippa baljväxterna i glassen, tack...)


Kommentarer
Postat av: Anne

glassen med kindeys får vänta, de andra tipsen verkar mer i min smak



lycka t därute



(o tack för igår!)



KRAM

2009-05-12 @ 10:41:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0