Att lära vs. att bidra

Imorgon är det åter igen dags för fält. Jag kommer att åka med en kille från kontoret som heter Vongdala. Normalt åker jag med en field monitor. Mr V är snäppet högre, nämligen Programme Assisstant. Tidigare har han arbetat i norr med så kallad ”nutrition training”. I norr har de nutrition training projekt som går ut på att lära folket i byarna att förstå hur en näringsrik kost är sammansatt och hur de kan laga näringsriktig mat utifrån deras förutsättningar. Ett exempel är att de uppmuntras att inte slänga kokvattnet när de kokat ris utan att använda detta i matlagningen. Kokvattnet innehåller trevliga vitaminer!

Apropå projekten de har i norr har jag tänkt, varför är inte jag som dietist placerad i norr istället? Anledningen till att jag är i söder är delvis (men inte helt…) att nutrition behöver få lite uppmärksamhet här. Och att det behövs bakgrundsinformation om nutritionssituationen i söder. Och som min chef sa: i norr hade du lärt dig mer, men i söder kommer du bidra med mer. Fast efter alla dessa turer med min studie tror jag nog jag kommer att lära mig lika mycket som jag bidrar med, kanske mer.


Kommentarer
Postat av: Sophiepropp

Lycka till ute i fält gumsestumpan!

2009-05-11 @ 21:26:38
URL: http://kenzosplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0