Hello my name is Mr Air

Nu sitter jag i Pakse och har atit pizza och nyss druckit en banana mango fruit shake. Gott gott! Funderar pa att kopa en blender sa att jag kan gora shakes hemma. Har finns ju sa mycket god frukt! Och snart ar det regnsasong och da kommer det annu mera frukt.

Bussresan gick bra men det ar ju ganska segt eftersom det gar sa sakta. Men jag traffade en ny kompis pa bussen. Vi har setts nagon gang innan pa Pakse bussen och denna gang sa har vi pratat mer. Han bor i Salavan under veckorna och aker till Pakse till helgen till sin familj. Alla Lao/folk har smeknamn som inte alls verkar ha nagot med det riktiga namnet att gora. Sa min nya kompis ologiska smeknamn ar Air som i engelska air...det var han noga med att understryka... Apropa ologiska smeknamn sa kallar sig Sitthisak pa kontoret sig for Po. Det gar inte alls ihop. Jag far undersoka detta smeknamns-fenomen lite. Jag minns att i borjan tyckte folk att jag skulle skaffa mig ett smeknamn och det verkar ju som jag kan valja vad jag vill!

Air jobbar pa UXO Lao kontoret i Salavan. UXO Lao tar hand om att rensa bort alla odetonerade minor fran kriget som ligger och lurar i skogarna. WFP har en del samarbete med UXO Lao eftersom vi inte far genomfora nagra projekt i omraden som inte ar rensade. Detta galler framst Food for work (Mat for arbete) dar invanarna i en by konstruerar vagar, bygger broar eller fiskdammar och far ris i utbyte mot arbetet. Och om omradet inte ar rensat innebar detta en fara bade for invanarna och WFP. Kaleum district dar jag var ute i falt ar till exempelvis inte helt upprensat och WFP maste invanta klartecken fran UXO Lao att starta vissa projekt i vissa delar dar. Bli nu inte radda, vi gick mestadels pa stigar och det ar ingen fara. Men inne i skogen kan det finnas gammalt skrot. Jag sag en del gamla bomber och annat skrot langs stigarna nar vi vandrade men se men inte rora!

Och tillbaka till Mr Air. Vi ska spela badminton och dricka Beerlao nagon dag. Det dar med badminton vet jag inte riktigt om det ar sa bekvamt i 35 graders varme, men Beerlao funkar ju alltid!

Nu blir det snart godnatt for bussen gar vid 7-tiden imorgon bitti!
Ses pa bloggen i helgen hoppas jag!

Kommentarer
Postat av: Katarina

Hejsan! Låter trevligt med Beerlao, o badminton.Du behöver ju inte ta i så hemskt mycket i värmen. Blir nyfiken på Mr Air. Är det en ungdom eller en gube? Låter som någon ganska jämnårig, men så är det kanske inte. Farligt uppdrag han har, men kanske det är relativt säkert om man vet hur man ska göra.

Glad att du både fick god mat och sällskap under turen till Pakse. Köp dig en blender. Man måste unna sig saker...Pussar o kramar från K o R

2009-03-21 @ 09:00:20
URL: http://fromesswithlove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0