Torkat buffelskinn eller Oreos???

I veckan har jag arbetat på min projektplan som ska vara färdig nästa vecka. Denna innehåller syfte, metod och annat smått och gott. Jag ska göra research inom nutritionsområdet i byarna i de olika distrikten och håller på att utforma enkäter och strukturera intervjuer. Jag kommer hela tiden att behöva en field monitor vid min sida som kan översätta så det kommer inte att bli lätt. Jag kommer att intervjua några stycken hushåll per by och då främst kvinnorna eftersom de har mest koll på maten. Head of village kommer också att intervjuas. Så det jag ska ta reda på är vad de äter (ganska brett....), vilka matlagningsmetoder som används, hur mathållningen förändrats och om det är negativt eller positivt, vad som påverkar food insecurity,  vad påverkar nutritionen (hälsa, ekonomi, tillgång till rent vatten, kunskap, säsongsskillnader), hur är barnens nutrition och vilken kunskap finns kring detta, finns tillgång till marknader eller är de helt självförsörjande... OSV!
Jag hade ju också helst velat mäta och väga hela bunten och ta lite blodprover och klämma och känna på varenda överarm för att verkligen kunna kartlägga nutritionsstatusen. Men nu är jag ju helt allena i detta projekt så jag får nöja mig med ovanstående.

Det har lossnat lite men fortfarande tycker jag detta är något av det svåraste jag gjort. Det jag suttit och funderat på hela eftermiddagen är hur jag ska sammanställa svaren från enkäterna och intervjuerna så att de går att analysera och presentera. Det är inte det lättaste när många av svaren kommer att vara av det kvalitativa slaget men jag får fundera vidare. Och till min hjälp har jag goda Oreo-cookies som jag knaprar på....och på andra sidan rummet sitter Monthong och knaprar på torkat buffelskinn. No comments.

I helgen var jag på pannkaksparty hos den australienska familjen och jag har även köpt en cykel! Den är jättefin men har tyvärr inga växlar så det blir lite trögt ibland. Och den är något för liten för mig också men jag börjar vänja mig. HJ har varit med om en mopedolycka i Pakse och har inte varit hemma på länge men kommer tillbaka idag. Vet inte hur allvarligt det är men hon verkar kunna stå på benen så förhoppningsvis är hon ok. Kanske bör hon låna min cykel framöver....de är ganska galna med sina motobikes här.

Nu har jag skypetid med kussen så time to go!

Kommentarer
Postat av: Katarina

Tjaba! Tycker du kommit långt i projektet. Imponerad. Förstår vad du menar med att det blir svårt att redovisa intervjuerna, men jag tror man kvalitativt kan tematisera svaren, med eller utan skala. Vi kan väl diskutera mer längre fram. Låter som det är mycket man vill ha svar på även på den kvalitativa sidan.Jag säger (UPPMUNTRANDE) som alla mina handledare sagt BEGRÄNSA,det är svårt, men sen blir det roligare... Tycker du är fantastisk!! Skickar en säck inspiration Puss, puss

2009-03-18 @ 17:13:16
URL: http://fromesswithlove.blogg.se/
Postat av: Sophie

Vad kul att du köpt dig en cykel, tänker på den där tiden när vi cyklade runt så mycket i skummeslöv...fattar inte hur vi orkade cykla så långt med varandra på pakethållaren...hehehe! Om en timma så ska vi skype...det blir kul! Puss puss

2009-03-19 @ 10:03:38
URL: http://kenzosplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0