Del 1: Fält i maj! Bättre sent än aldrig...

Det var några veckor sedan jag var ute i fält så nu tycker jag det är hög tid att ni får se lite bilder innan jag åker ut igen. Är lite stressad så ursäkta om texten innehåller konstigt babbel. Enjoy!


Regnsäsong= lervälling á la Roskilde. Detta innebar att vi många gånger fick ändra planeringen och stanna kvar i vissa byar då vattennivån stigit för mycket i floden. Det tillhör vardagen att köra i floden för att kunna komma någonvart...



Och ibland måste man flytta på vassa stenar. Det är de starka grabbarnas jobb. Denna gång var jag ute i fält med tre grabbar och det var väldigt bekvämt. De tog hand om mig och lagade mat och såg till att min mat inte kontaminerades av otäcka animalier.  Men ibland kunde de vara lite väl överbeskyddande, men då röt jag till och påpekade att jag är en strong woman! Dessutom så var jag som deras prinsessa som de fick visa upp i byarna. Fast väl i byarna känner jag mig rätt mycket som en alien eller ett museumföremål eftersom alla stirrar hela tiden.


MIn favvo-chaffis, Mr Santy, tankar på ett väldigt gammaldags vis...



Syftet (förutom min studie) med denna fälttripp var att ha en Village Awareness Campaign om School feeding. I mars åkte vi ut i fält och gjorde bedömningar i byarna om de ska inkluderas i School Feeeding eller ej. Denna gång var det dags för byarna att själva bestämma om de vill ha projektet till sin skola. Så vi fick promota projektet och prata detaljer. På bilden kan ni se en skola i rätt dåligt skick, byggd av bambu.




Vissa skolor är bättre. Här ser ni folket i byarna som samlats för att lyssna. Finn ett fel! Var är kvinnorna?






I kampanjen ingår även presentation av nutrition. Så det blev min uppgift. Till min hjälp hade jag fiffiga posters. Jag pratade om kvalitet och kvantitet i kosten samt barn-nutrition och hur viktigt School feeding projektet är med tanke på detta.



Här intervjuar jag ett hushåll till min studie. Vongdala var min översättare.Och han var nog rätt trött på mina frågor efter sisådär 10 intervjuer. 





Inspektion i köket! Här ser ni torkad cassava som de sedan kan förvara och tillaga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0