Jag får passa mig noga för gubbarna vid gränsen





Äntligen!
Har jag fått mitt uppehållstillstånd och multiple-visa-entry. Nu kan jag åka vart jag vill utan att behöva tjafsa med gubbarna vid lao-gränsen och betala massa dollar. Problemet är bara att nu har jag inte tid att resa iväg och turista. Men passet kom passande (jag säger det igen, en ordvist piggar alltid upp) tillbaka idag från immigration office, nu är det nog nämligen så att jag ska åka ut i dödszonen i alla fall. På måndag åker vi ut om huvudkontoret godkänner budgeten. Men man vet aldrig vad som händer... Och för att nå dödzonen måste vi korsa gränsen till Vietnam och sedan köra in i Laos igen på en speciell väg. Därmed måste jag ha passet med mig. Ska man vara i Vietnam mindre än 15 dagar behövs inget visum men det kan vara krångel ändå vid gränsen, de gör ju lite som de vill här. Vi får se om de släpper in mig eller inte. Är rätt van vid att handskas med krångliga byråkratiska kommunistgubbar vid gränserna nu. Hoppas de inte läser bloggen, då är jag riktigt illa ute...

Idag har jag funderat på pumpafrön. Och gurkfrön. Och på gröna bladgrönsaker. Källor till fett har också fått vara med på ett hörn idag. Ingen använder olja eller animaliska fetter (typ ister). De äter heller knappt någon fisk eller kött. Så fettintaget är väldigt begränsat. Här snackar vi inte vilket fett de bör äta (tänker på fettkriget som ständigt pågår i västvärlden) utan här snackar vi om de äter fett överhuvudtaget. Jag möts av kontraster. Varje dag.



Kommentarer
Postat av: Sujeela

Så bra att du fått det där uppehållstillståndet...det var väl på tiden;) Ja, tänk vilka kontraster det är, skulle varit perfekt om man kunde blanda lite av vår matkultur med deras. Då hade vi kanske sluppit fetma respektive svält! Pussilull

2009-06-09 @ 13:47:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0