Girl power?

Måndagen har passerat ganska snabbt idag. Jag har sammanställt introduktionsdelen till min rapport, duktigt! Efter lunch åkte jag till en organisation som heter "Room to read" som fokuserar på utbildningsfrågor och har som största projekt i Salavan ett stipendieprogram för flickor. Flickor är ju speciellt utsatta när det gäller utbildning eftersom de oftast inte skickas iväg till att gå i skolan. De får stanna hemma och ta hand om hushållssysslor istället medan pojkarna uppmuntras att studera. Det är ju så viktigt att flickor får utbildning och åtminstone få lära sig att läsa och skriva. I det långa loppet blir de ju bättre rustade att ta hand om familj och hushåll om de kan ta åt sig och förstå information. Inte minst information om hälsa. WFP:s School Feeding projekt vill öka antalet flickor i skolan och därmed får flickor större "take-home food rations". I de flesta byar jag besökt under min tid här i Laos så kan inte kvinnorna ens tala Lao, utan kan endast tala lokala dialekter.

Efter mitt möte med Room to read så köpte jag med mig ett gäng grillade majskolvar, lyxigt! Jag vet vad jag ska äta ordentligt av på Malmöfestivalen när det väl blir dags för den....! (och inte blir det wokad älg eller världens största pannbiff à la Tiffany Persson)


Jag, en majskolv och en praktisk webcam!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0