FIELD TRIP CANCELLED!

Idag var det planerat att jag skulle åka ut i fält till den mest hårt drabbade zonen. Denna zon ligger så avlägset att man måste korsa gränsen till Vietnam och sedan köra in därifrån till zonen igen. Det är endast en person från kontoret som varit där förut, Mr V, och folket lever på gränsen till svält. Det är inte så vanligt att folket i Laos faktiskt svälter, det är ingen hungersnöd på det sättet som det är i Afrika. Så WFP vill därmed utforska denna zon. Hur vi på bästa sätt kan leverera mat (som sagt ”road access” är ett stort problem). Göra bedömningar för framtida projekt. Och jag skulle göra min nutritionsstudie. MEN nu är det ändrade planer, men endast för mig. De andra har redan åkt iväg till dödszonen. Jag hoppas de kommer tillbaka hela och rena!

Igår kväll var jag peppad och redo. Hade tagit första malariatabletten (på inrådan av min franska sjuksyrra). Och det enda jag egentligen var orolig för denna gång var just malaria eftersom det är ett rätt malariadrabbat område. Chefen uttryckte väldig oro för att jag skulle åka men jag kontrade med att inget kan bli värre än min första fälttripp då vi fick vandra i en vecka och jag levde på ris och ormbunke. Men denna gång är det vandring i djupa skogar utan stigar. Farliga stup. Landslides. Regnsäsong… Massor av blodiglar. Mygg. Helt enkelt rätt farligt för en swedish girl like me. Men fortfarande tänkte jag att klart jag åker, jag är inte den som ger upp i första taget. Detta blir ju spännande. Men sen ringde jag Mr V som ju har varit där förut. Och han nämnde ormar, vilda elefanter, tigrar och dessutom hade han haft med sig en polisman med gevär förra gången som skydd. Och om jag blir sjuk eller något allvarligt händer så är jag helt isolerad mitt i djungeln. Så till slut bestämde vi att jag stannar hemma. Och åker ut i fält i slutet på nästa vecka istället. Då ska jag till ”blodigel-distriktet”  där iglarna suger ditt blod bara de tittar (har de ögon?) på dig. Men första timmen i galgen är värst som moster alltid säger så detta ska nog gå vägen…

Så jag och the office får umgås någon vecka till. Sedan fält ca två veckor. Sedan två veckor kvar på the office. Och sedan.....back home!!! Det är mycket blandade känslor kring detta. Ett kapitel i mitt liv kommer avslutas och det blir dags för ett nytt. Eller egentligen en helt ny bok.

Kommentarer
Postat av: Monica

Här i Hbg finns också vilda djur! En älg dök upp mitt i centrum, bv till mitt jobb och krossade en ruta, stort som ett skyltfönster. Jag satt tryggt några våningar upp. Stackars älg blev så skadad, att den fick avlivas.



Vilken resa man får vara med om i cyberspace genom dig! Och lugnad av att du skippar den vilda fältturen.

Puss o kram

2009-06-23 @ 21:17:28
Postat av: Anna Banana

Hej Gås!

Jag har glömt svara på ditt sms men jag kollade med pappa innan och han höll på att greja det så jag återkommer men det är no problemas, tror att han bokar också. Vilken tur att du slapp åka ut i fält, annars kanske du hade blivit uppäten av en tiger. Jag har gjort om min blogg och upppdaterat rejält haha. Du måste kolla! Hörs snart igen! PUSS

2009-06-24 @ 09:22:12
URL: http://annagramdesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0