Äntligen helg!

Idag har jag förberett mig inför min field trip på måndag. Jag kommer att vara borta två veckor i sträck. Vi kommer att åka till grannprovinsen Sekongs mest avlägsna och fattigaste områden och de har varnat mig för att man kanske måste GÅ 2-3 timmar för att komma till vissa byar. Så det var väl tur att inte bara jordgubbsskorna kom med utan även ett par rejäla skor. Som jag för övrigt nog borde gå in lite innan så att man inte behöver "compeeda" sig allt för mycket.

I eftermiddags följde jag med till ett Silk Home här i stan. Hit kommer gravida kvinnor några veckor innan de ska föda. De får bo på hemmet och får utbildning av en sjuksköterska inom olika områden, bland annat nutrition. I utbyte mot att de närvarar på dessa 17 lektioner får de 1 kg ris per lektion. Detta projekt drivs med hjälp av en annan internationell organisation som tyvärr har dragit sig ur projektet. Därför är framtiden för detta Food for training-projekt (Mat för utbildning) osäker eftersom WFP inte kan stå som ensam organisation. Dock fick vi reda på under dagens möte att regeringen i  staden Salavan troligen kommer att kopplas in och stödja projektet. Men detta gäller bara detta Silk home, det finns ju många fler i resten av provinserna Salavan och Sekong som kanske måste stänga ner.

Efter besöket åkte vi inom marknaden och jag köpte baguetter (lyx lyx lyx) och grillade majskolvar (ännu mera lyx) som jag har suttit och smaskat på nu. Men nu är det väldigt mörkt ute och jag och min ficklampa får försöka hitta vägen hem... Imorgon beger jag mig till Pakse! Back to civilization!




En poster på Silk home som används till undervisning om nutrition




Amphone köper grillade majskolvar på marknaden

Kommentarer
Postat av: Katarina

Jag är verkligen stolt över dig och vad du gör!!!

Hoppas majskolvarna smakade bra, blev nästan sugen på det själv. Kanske lördagslunchen? Ha det nu riktigt bra i helgen, njut och försök unna dig mycket gott och flott. Nästa vecka behöver du nog ett extra kilo till vandringarna...Vi hörs. P hälsar klart som alltid. Puss o kram K

2009-02-27 @ 18:29:09
URL: http://fromesswithlove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0