Så här kan en dag ute i fält vara

Min vän Martin undrade hur en typisk arbetsdag kan se ut och då tyckte jag det var en bra idé att beskriva en dag i fält

04.00 OLJUDET startar: tuppar gal, kvinnor börjar stöta riset, barn skriker, djur vaknar till liv

05.00 Försöker sova trots oljudet och trots kylan…

06.00 Ger upp försöket att få någon kvalitativ sömn och stiger upp. Rullar ihop sovsäcken. Försäkrar mig om att inga spindlar eller andra insekter tagit sig igenom myggnätet. Undersöker om jag fått eventuella myggbett eller loppbett.

06.10 Letar upp någon liten dunge som får utgöra toalett. Tar sedan en morgondusch i brunnen eller i floden. Detta kräver koncentration: som kvinna måste du vara klädd i din sarong som en klänning samtidigt som du ska hålla koll på tvålen och vattnet och se till att sarongen inte glider av..puh
 
07.00 Frukost. I Laos betyder frukost tyvärr inte havregrynsgröt och ostmacka. Vid alla mål äts samma sak. Så fram med sticky rice, fisksoppa och gröna blad. Jag sitter ner artigt och försöker trycka ner minst en ihoptryckt sticky rice boll (allt äts med händerna) och få i mig minst ett ormbunksblad. Sedan smyger jag fram mina knäckebröd och ibland en liten bit "skrattande kon ost".

08.00 Dags för jobb. Antingen i byn vi har sovit i eller så beger vi oss till nästa by. Jag hänger på och observerar och ställer massa frågor om allt möjligt. Sedan när field monitors är klara med sitt jobb finns det tid för mig och min research...

12.00 Kanske har vi hamnat i en ny by , det beror på schemat. Men det är i alla fall dags för lunch (se frukost). När man är klar går man från golvet (här äts det på golvet) och tvättar händerna. Man behöver inte vänta på att de andra ska äta färdigt. Men efter uppfostran i svensk dagisanda sitter jag ändå kvar tills de andra är färdiga. Dessutom blir jag alltid klar först, hur kul är sticky rice och ormbunke efter några tuggor....men får skylla mig själv.

13.00 Avfärd till nästa aktivitet eller kanske stannar vi kvar i byn och har möte i bychefens hus.

15.00 Kanske är vi nu i samma by och då får man gärna lägga sig ner på en matta på golvet och vila lite. Jag kanske smyger ner till bilen och trycker i mig några kex eller något annat som jag bunkrat upp med för att överleva... Tar lite bilder vilket är spännande för alla i byn.

17.00 Normalt är arbetsdagen slut. Men ibland kan vi ha möten sent på kvällen om herrarna i byn varit ute och jobbat i skogen och kommer hem sent.

17.30 Dags för ett bad vid brunnen eller floden. I Laos ska man helst vara ren innan man sätter sig till bords. Och helst tvätta ansiktet. Så proceduren är igång igen att hålla koll på allt.....

18.00 Middag (se frukost). Och kvällen spenderas sedan oftast hos bychefens hus där vi också sover över.

21.00 Sovdags. I med öronproppar (men de åker alltid ut och försvinner där någonstans i sovsäcken) , pälsa på sig med alla kläder man har (det blir kyligt i byarna under natten), preppa sig med Mygga, noggrant se till att myggnätet är instoppat i varenda millimeter av madrassen/mattan, placera ficklampan nära till hands och sen blunda och tänka på att det är ganska galet att jag ligger här i en by mitt ute i bushen i Laos...

Kommentarer
Postat av: Monica

Lika levande beskrivning som dina bilder! Puss

2009-04-07 @ 12:09:56
Postat av: Ann

2009-04-07 @ 22:39:19
Postat av: Ann

Ja du, det var en träffande arbetsbeskrivning. Nu är du redo för tältsemester även i Sverige...Förstår att du tänker en del... Kram från Ann

2009-04-07 @ 22:41:15
Postat av: Anne

nåt annat än det man trodde en dietist skulle göra under en vanlig arbetsdag...

2009-04-08 @ 08:05:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0