It's toooooo expensive! Eller?

Jag gillar inte folk som luras! Ar trott pa alla tuk-tuk + taxiforare som forsoker luras bara for att man ar en falang (vasterlanning). Men nu har jag varit har snart tre manader sa det ar inte sa latt att lura mig langre. Idag skulle jag ta mig fran Pakse till thailandska gransen, ca 4 mil. Fick prutat ner priset fran 200.000 kip till 80.000 kip men det tog sin lilla tid (rakade aven kalla nagon for stupid). Jag funderar pa om jag blivit snal eller om det faktiskt ar befogat att pruta. Pa marknaden ar min vanligaste fras OHHHHH, it's tooooooo expensive!. Aven om det bara handlar om att jag maste betala 2000 kip (ca 2kr) istallet for 1000 kip (ca 1 kr) for en klase bananer.

Kom till gransen till slut och fick ordnat med visum. Fick springa runt i diverse passkontroller for att fa mina stamplar sa att jag kunde fa ett nytt turistvisum. Fick skoskav i samma veva och nar det ar svettigt och varmt sa ar det svart for plastret att fasta sa det var lite jobbigt dar ute vid gransen. Allt ordnade sig till slut i alla fall, behovde bara betala 10 dollar i overstay avgift... Och sa fort de verkade lite tveksamma sa visade jag upp mitt FN-pass och drog till med I'm working for the U.N (att jag ar en sketen praktikant langst ner pa skalan behover de ju inte veta)!  Efter allt springande var jag vard  lite tax-free shopping: choklad!!! Och lite olagliga dvd-filmer... Jag ar verkligen pa ratt plats nu i dessa Ipred-tider. Har ar det andra som laddar ner till mig istallet och jag kan inhandla for en billig peng.

Och den dar taxin skulle vanta in mig vid gransen for att kora mig tillbaka till Pakse. Kanske tog jag lite val lang tid pa mig dar i tax-freen for sedan var han borta. Och jag hade redan betalat for att det var sa mycket tjafs med priset. Men jag hittade en minivan med AC som korde mig tillbaka. Och val tillbaka letade jag upp taxi-chaffis nr 1 for att krava mina pengar tillbaka eftersom han akt utan mig och detta lyckades=)

I Pakse har jag checkat in pa ett av de finare hotellen. Orkar inte med nagra guesthouse idag, vill ha det lite bekvamt! HAr kopt biljett till bussen som ska ta mig ner mot Four thousand islands imorgon bitti. Och utanfor resebyran hade de redan borjat fira Lao nyar sa de bjod in mig pa Beerlao sa det blev en trevlig stund!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0