Några lediga dagar...

Glömde...

Nästa vecka tisdag till torsdag firas Lao nyår och jag är därmed ledig. Imorgon åker jag till Pakse för att ansöka om nytt visum och sedan beger jag mig antingen på söndag eller måndag söderut till Four thousand islands, ett stort Mekong-delta. Och för er som inte har koll på vad Mekongen är så är detta floden som rinner igenom Laos ner mot Kambodja. Detta ska vara vackert och jag hoppas på några avkopplande dagar. Är fortfarande lite sjuk så jag får hoppas jag tillfrisknar snarast! Desstuom är det Lao nyår som innebär vattenkrig så det kan nog bli full rulle också!

Är tillbaka på fredag och måste då bemanna kontoret eftersom alla andra är lediga. Jag får ju min långa ledighet veckan därpå när det blir dags för Thailand så jag ska nog stå ut...

Och det här med mitt visum är ju en krånglig historia. Jag inväntar mitt arbetsvisum och har fått ett rekommendationsbrev från regeringen som jag ska visa upp vid gränsen och få vissa stämplar. Men detta kan jag inte göra om jag ska lämna landet så därmed får jag ansökan om mitt arbetsvisum efter Thailandsresan. Mitt nuvarande turistvisum går ut imorgon och jag måste därmed ansöka om ett nytt. Och det innebär att jag imorgon måste gå igenom passkontrollen på Thailändska sidan och sen tillbaka till Laos igen. Med ett turistvisum får man bara gå in och ut en gång och detta innebär i sin tur att det kommer vara förbrukat den dagen jag faktiskt ska till Thailand på rikigt (dvs om två veckor). Så när jag ska åka och träffa Sophie i Thailand måste jag ansöka ännu en gång om ett nytt turistvisum................ Alternativet är att skippa att ansöka om visum imorgon men då kommer jag att få betala en fet overstay-visa avgift (10 dollar /dag) när jag visar upp mig vid gränsen när jag ska träffa Sophie. Så nu måste jag ansöka om turistvisum två gånger på två veckor. Detta kanske var en onödig och inte alls begriplig utläggning men jag ville bara beskriva att det är så mycket att fixa här hela tiden och det gäller att göra det själv... och desstuom går ju allt så långsamt...real lao style.

Så imorgon ska jag till Thailand...i fem minuter!

GLAD PÅSK!!!!

Kommentarer
Postat av: Sophie

Glad Påsk på dig också! Du...det där med regnperioden...kommer det regna typ hela tiden när jag kommer ner:( Jaja, det spelar ingen roll...blir kul ändå! Puss

2009-04-11 @ 18:37:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0