Field trip till Tahoy district: del 2



Så här ser hushållens warehouse ut där de fr'ämst förvarar ris




Riset ska räcka länge och det är stora mängder då de äter ris till varje mål



Ett typiskt bymöte med head of village och männen från hushållen. Inga kvinnor syns till som vanligt. WFP har som regel att vissa kommitteer måste bestå av 50 % kvinnor men ofta dyker de inte upp. De måste vara hemma och ta hand om barnen och laga mat. Skärpning!!! Jag har tjatat hål i huvudet på Amphone om detta men det är svårt att få dit kvinnorna.



Head of village stämplar viktiga papper. Det är mycket stämplar i Laos och mycket byråkrati där vartenda papper måste stämplas...



Dietisten gör observation i köket. Här slaktas flera kycklingar som sedan blev lunchen för alla på bymötet.



Hunden ligger och vilar i värmen... som om det inte är nog med värme utomhus.




Det är massor av söta djur som springer omkring och jag kan inte låta bli kameran! Har nog aldrig sett en sötare get-bebis!



Och jag var nära på att med dessa sötnosar hem...


Inne i ett annat kök...



och inspekterar à la Anna Skipper.. Majskolvarna sparar de till den regnperioden då de oftast har mindre ris



Chauffören Santy hjälpte mig med några intervjuer



Så här kan det se ut hemma hos lao-folket i byarna



Intervju med ett hushåll



Santy min bästa engelska-elev studerar även i fält och försöker översätta några lao-grönsaker till mig...



Licence to investigate!



Man blir lätt slö i fält och det är skönt att vila! Jag och Amphone



Soppa på ormbunke!



En del barn är rädda för kameran men blir glada sen igen när de får se bilden






I Tahoy district hade många barn väldigt tuffa haircuts!






Kvinna som stöter riset för att få bort skalet. Varje morgon vaknar man av detta dunkande...



Bamboo är viktigt deras kost



En tuff dam som varit ute i skogen!


Och nu var sagan slut för denna gång och FN-bilen körde oss sakta men säkert hem. Normal hastighet är runt 20-30 km/h då vägarna är såååååå guppiga. Jag gick en rejäl bula i huvudet. Efter det använde jag min sovsäck som krockkudde!

Kommentarer
Postat av: Katarina

Vilka underbara bilder! o underhållande, informativ text. En riktig njutning att få följa med på avstånd. Hade nog inte klarat av att lämna alla de söta djuren...fast de skulle ju inte klarat en tripp till Sverige. Har det nog bäst där de är. Tycker nog att du redan har fullgjort ditt uppdrag! skriver det så att du kan smälta, vet att du blir så in i h irriterad på mig!! Snart sängdags. Ny arbetsvecka imorgon. Vi hörs! Puss från K

2009-04-05 @ 19:08:00
URL: http://fromesswithlove.blogg.se/
Postat av: Sophie

Min söta FN gumma....du ser så proffsig ut och det är du ju också! Fina bilder igen och jag blir lika imponerad varje gång jag läser din blogg! Önskar att jag var lika tuff som dig! Vi hörs! Puss

2009-04-05 @ 22:29:25
URL: http://kenzosplace.blogg.se/
Postat av: Monica

Tagen blir man av dina bilder och ditt jobb!Övertygad om att du får ihop det till slut. Som i en tratt, mycket som ska pressas ner och sedan komma ut, i en ny form. Puss o kram min vän

2009-04-06 @ 21:47:48
Postat av: Ann

Tack för alla fina bilder. Och roligt att se dig i aktion. Du är super! Kram!!

2009-04-07 @ 22:49:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0