En kulinarisk förmiddag

Idag har jag varit effektiv! Var uppe med tuppen (bokstavligt talat) redan klockan 7. Begav mig efter frukost och lite läsning i Lonely planet till marknaden. Jag är tvungen att ta nya foton till mitt visum. Blev hänvisad långt in inne i marknaden till en fotograf och tänkte att det måste blivit något missförstånd, hur kan en fotograf hålla till här inne i röran. Till slut kom jag rätt och fick mina foton (ser dock ut som ett riktigt spöke men det är ju bara några sura gubbar vid gränsen som ska titta på det...). Sedan botaniserade jag på marknaden och inhandlade ingredienser till min chili con kidneybönor som jag lagade tidigare idag. Och de där kidneybönorna har jag släpat från Thailand och blötlagt och kokat och sedan fryst in... I'm still going strong på bönfronten! Idag har det regnat förfärligt och allt blir så lerigt och äckligt men det är bara att vänja sig, snart är det regnperiod =(




Igår när jag cyklade till kontoret möttes jag av dessa kossor mitt i Salavan staden... här springer ju runt en del djur men dessa kossor måste kommit lite fel. It's a cow's world....?!



Fotografen som tog mina visumfoton. Ni kanske förstår varför han var svår att hitta, det ser ju inte direkt ut som hos en vanlig fotograf. 




Inne på marknaden där det mest säljs sådant som inte är färskvara



Utanför..




De konsumerar mycket gröna blad och här finns även många sorters örter. Köpte dill häromdagen och det var en härlig doft av svensk sommar!



De älskar chili!






Billiga bananas! Passar perfekt i smoothien...



Ett berg av papaya. Här äter de ofta papaya i den typiska lao-rätten Papaya Salad med chili, fermenterad fisk, socker, vitlök och självklart MSG (monosodiumglutamat).






Denna bild på ett massivt vitkålsberg dedikerar jag till mina gamla dietist-klasskamrater! Vitkål är en väldigt användbar kålväxt. Jag fick lära mig under min härliga studietid att vitkål på mackan faktiskt är gott. Nästan som ost fast lite krispigare! Tillsammans med hummus blir det ännu godare.

Kommentarer
Postat av: Monica

Vilken ögonfröjd, som också ger vitaminer. Nu blir du lao-thai-gränsgångare. Lycka till med gubbarna!

Puss o kram

2009-04-11 @ 15:40:33
Postat av: Anne

vilka härliga bilder, tur att det finns fler knäppa vitkålsdietister...

2009-04-14 @ 11:49:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0